כי האדם עץ השדה
|
כל העבודות שנוהגות באילנות, כדי שיהיו מוכשרים להוציא פירות, מוכרחות לעבור גם על האדם שרוצה להשיג את תכלית קיומו
|
|
|
המלחמה על האיחוד
|
המלחמה ביוונים אינה רק אירוע היסטורי שהתרחש לפני מאות בשנים. מהות המלחמה הזו ממשיכה להיות אקטואלית מתמיד
|
|
|
|
ותשיב ממצולות
|
על יחסו של הראי"ה קוק לחטאים ולתשובה (לרגל יום פטירתו, ג' באלול)
|
|
|
משימה בלתי אפשרית?
|
"ואהבת לרעך כמוך", פירושו: דאג לספק את כל צרכי חברך בדיוק כפי שאתה דואג לספק את כל צרכי עצמך. השאלה היא, האם הדבר ניתן לביצוע?
|
|
|
אגודה אחת
|
אגידת ארבעת המינים מלמדת אותנו לאהוב כל אדם מישראל, ללא קשר לרמת יראת השמים שלו
|
|
|
מצב הרוח ומצב הלוח
|
מדוע מצפה ממני התורה לשמוח בסוכות ולהתאבל בתשעה באב? ואם יש לאדם מצב רוח מרומם דווקא בתשעה באב – האם עליו להכריח את עצמו להתאבל? והלא מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד! חגי ישראל מסמלים תחנות פנימיות בלבו של האדם, בדרך לדבקות בבורא העולם
|
|
|
רק כשאני לדודי – דודי לי
|
כל אחד יכול לזכות לתענוג נצחי, שלם, ובלתי פוסק, עוד בחייו, בעולם הזה. על-מנת להגיע לכך, יש להבין היטב את המרומז בפסוק: "אני לדודי ודודי לי"
|
|
|
מתוך שלא לשמה
|
ידוע שלימוד התורה וקיום המצוות צריכים להיות בכוונה להשפיע נחת רוח ליוצרו. כדי להגיע לכך, יש לכוון את המחשבה, הדיבור והמעשה, שיהיו כולם לשם שמים
|
|
|
אר"י החכמה
|
על האיש שהקדיש את כל חייו ללימוד חכמת הקבלה וגילויה לרבים. מאמר לרגל ה' באב, יום ההילולא של האר"י הקדוש
|
|
|
עולמך תראה בחייך
|
בניגוד למה שסוברים רבים, לא נגזר עלינו לחכות עד המוות כדי לזכות באושר האינסופי של העולם הבא * לימוד קבלה הוא הסוד
|
|
|
התנאי ליציאה מהגלות
|
נהיינו לעם מתוך שאיפה למימוש אידיאל רוחני משותף: גילוי האלוקות. לכל אורך ההיסטוריה, כשדבקנו באידיאל זה - הארכנו ימים על אדמתנו, וכשעזבנו אותו - היו סבל וייסורים מנת חלקנו. אם חפצי חיים אנחנו, דבקות באידיאל הרוחני היא צו השעה
|
|
|